Ska Du Skriva CV? Våra 5 Tips | VXOjobb

Ett CV ligger på ett bord där det står en laptop

Ska Du Skriva CV? Våra 5 Tips | VXOjobb

av Daniela Nattsén i Söka jobb 15/02/2023 0 comments

CV står för curriculum vitae och betyder “livets gång/livets hopp” på latin. Ditt CV skickas in i samband med din jobbansökan och hjälper arbetsgivaren att få en bild av dig och din arbetslivserfarenhet. Eftersom CV:t är det första intrycket som rekryteraren får av dig är det viktigt att du skriver det på ett bra sätt som sticker ut. Nedan kommer vi ge våra bästa tips på saker du kan ha i åtanke när du ska skriva CV för att öka chanserna att få ditt drömjobb!

Läs mer: Våra 9 tips till dig som söker jobb, tips inför din arbetsintervju och faktorer som avgör ditt löneanspråk.

Att skriva CV

Att skriva ett CV är inte svårt, men det finns en del saker att tänka på. Ditt CV ska framhäva din arbetslivserfarenhet och kunskaper. Det mer personliga kommer senare när du ska skriva ditt personliga brev.

Du kan ha med andra meriter än dina arbetslivserfarenheter. Det kan till exempel vara att du har körkort, talar flera olika språk eller har någon relevant utbildning. Ta med det du vill lyfta fram, och anpassa det du lägger fokus på efter vilket jobb det är du söker – då ökar du dina chanser att bli ihågkommen.

Det ska ett CV innehålla

Precis som vi redan nämnt ovan ska det vara lätt att få en överblick av ditt CV. vi rekommendera att du strukturerar upp det med tydliga rubriker så att det blir lättare att orientera sig om man letar efter något speciellt. Ett förslag på en sådan struktur kan vara:

  1. Kontaktuppgifter.
  2. Sammanfattning.
  3. Arbetslivserfarenhet.
  4. Utbildning.
  5. Språkkunskaper.
  6. Andra kompetenser.
  7. Referenser.

 

  1. Kontaktuppgifter

Vi rekommenderar att du alltid lägger in dina kontaktuppgifter högst upp så att det är väl synliga. Det vanligaste uppgifterna att ha med är namn, adress, telefonnummer, mailadress samt födelseår, till exempel 2003.

  1. Sammanfattning

En rekryterare vill snabbt kunna få en uppfattning om dig, så att ha en sammanfattning högt upp där du framhäver dina allra mest relevanta kompetenser för den specifika tjänsten kan vara en stor fördel.

I sammanfattningen kan du till exempel skriva om det är någon speciell arbetsplats som gör att just du passar för jobbet, om du har haft något tidigare ansvar som de kommer ha nytta av om de anställer dig samt om det finns någon specifik anledning till att du söker ett jobb just där. En sådan anledning kan vara att du vill jobba på ett ledande företag inom just den branschen, vill vara en del av ett team eller att du ser möjligheter att utvecklas.

  1. Arbetslivserfarenhet

Här har du chansen att visa vilka jobb du har haft innan. Har du haft många anställningar behöver du inte ta med alla, utan välj då ut de som är mest relevanta att visa upp specifikt för det jobbet som du söker. Om du inte har så mycket erfarenhet sedan innan kan du skriva med alla dina tidigare anställningar.

Börja alltid i omvänd kronologisk ordning så att din senaste anställning (eller nuvarande om du fortfarande jobbar kvar) hamnar högst upp.

Här skriver du också arbetsgivarens (företagets) namn, hur länge du jobbade där, vilken typ av tjänst/befattning du hade samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter.

  1. Utbildning

Under den här rubriken tar du med dina relevanta utbildningar. Har du endast en gymnasieutbildning så skriver du med den, men har du högre utbildningar efter den som till exempel en examen från yrkeshögskola eller en kandidat, magister eller masterexamen, blir gymnasieutbildningen överflödig. Om du har läst fristående kurser på högskola/universitet kan du lista dem också.

Ta med det som är mest relevant för den tjänst som du söker och skriv ut skolans namn, vilken kurs/program du har läst samt under vilken tidsperiod du studerade. Är det så att du studerar nu så skriver du samma uppgifter och tar med när du beräknar att vara färdig med studierna.

  1. Språkkunskaper

Det är ofta en stor fördel att kunna fler språk än svenska, och ofta ett krav att även behärska engelska flytande i tal och skrift. När man skriver ner språkkunskaper i sitt CV brukar man värdera dem som modersmål, flytande, mycket goda, goda eller baskunskaper. Börja med att lista ditt modersmål och gå sedan nedåt och avsluta med de som du har baskunskaper i. På så vis blir det enkelt för rekryteraren att få en överblick.

  1. Andra kompetenser

Nu får du chansen att lista övriga kompetenser som är relevanta för tjänsten. Det kan vara kunskaper inom olika program, till exempel Office 365 (Excel, Word etc.), programmeringsspråk eller annan relevant kunskap som kan få dig att sticka ut. Dessa kunskaper graderas ungefär på samma sätt som språkkunskaper: mycket goda kunskaper, goda kunskaper, grundläggande kunskaper eller nybörjare.

Även här börjar du med det som du har mycket goda kunskaper i och går nedåt. Du kan också skriva om du har körkort och tillgång till bil om det är något som arbetsgivaren önskar eller kräver i annonsen.

  1. Referenser

Exempel på en bra referens är till exempel en före detta chef, arbetsledare eller kollega. Välj någon som du tror kan beskriva dig bra för just den specifika tjänsten du söker. Tänk också på att alltid fråga dem som du listar som referenser i ditt CV så att de ger sitt godkännande och är beredda på att de kan bli kontaktade.

Lästips: Söka jobb via VXOjobb vs. arbetsförmedlingen, hur det fungerar att jobba deltid och vem det passar för och så är det att söka jobb utan utbildning.

Våra 5 tips när du ska skriva CV

1. Anpassa ditt CV.

Att anpassa CV:t är A och O för att sticka ut. En rekryterare kan gå igenom hundratals ansökningar för bara en tjänst, och du har bara några sekunder på dig att fånga personens uppmärksamhet i skrift. Ta med det som är mest relevant för den specifika tjänsten. Då minimerar du risken att rekryteraren kollar snabbt och inte lägger märke till det som faktiskt gör dig unik.

2. Lyft fram dina övriga kompetenser.

Många tänker att arbetslivserfarenheter är viktigast, och ja, så är det för vissa jobb. Det är dock aldrig en nackdel att visa att du till exempel har studerat på universitetet, det visar att du har läshuvud och förmågan att lära dig saker, eller att du har bra kunskaper i språk då det är mycket efterfrågat i många branscher.

3. Ljug inte.

Man tänker ibland att det inte gör något att krydda lite i sitt CV, men var så ärlig det bara går. Om du är för överdriven eller påstår dig har kompetenser du inte har kommer det förr eller senare att komma fram.

4. Gör inte CV:t för långt.

Rekryteraren vill snabbt få en bild av dig, så var tydlig och kortfattad. Rekommenderad längd på ett CV är 1 A4 med teckenstorlek 12 och enkelt radavstånd.

5. Korrekturläs – flera gånger.

Ditt CV blir det första intrycket rekryteraren får, så se till att undvika stavfel och tänk på ditt språk. Du vill bli ihågkommen som en professionell och noggrann person och hur du skriver kommer ge en bild av det.

Registrera dig på VXOjobb.se

Är du jobbsökande och vill kunna söka våra lediga tjänster i Växjö med omnejd så kan du registrera dig här.

Svar på vanliga frågor:

Hur långt ska ett CV vara?

Den rekommenderade längden på ett CV är max 1 A4. Man brukar också använda teckenstorlek 12 och enkelt radavstånd.

Vad är viktigt att tänka på när man skriver CV?

Det viktigaste när man skriver CV är att tänka på sitt språk, undvika stavfel och vara tydlig, kortfattad och strukturerad. Det gör att rekryteraren snabbt kan skapa sig en bild av dina kompetenser och erfarenhet.

Hur skriver man ett CV?

Hur man skriver ett CV är en vanlig fråga. Vi rekommenderar att du har med kontaktuppgifter, sammanfattning, arbetslivserfarenhet, din utbildning, dina språkkunskaper, andra kompetenser samt referenser.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *